Iedereen kan geldzorgen hebben. Het tijdig signaleren, bespreekbaar maken en doorverwijzen naar de juiste hulp voorkomt erger. Hoe herken je nu als leidinggevende de signalen? De signalen kunnen een teken zijn dat medewerkers financiรซle zorgen hebben. Er is hulp!ย
๐๐๐๐ฃ๐๐๐ก #1: ๐๐๐ง๐ฏ๐ค๐๐ ๐ค๐ข ๐๐๐ง๐๐๐ง๐ ๐๐๐ฉ๐๐ก๐๐ฃ๐
De belangrijkste stap is het bespreekbaar maken. Ga op een rustige plek waar de medewerker zich veilig voelt een open gesprek aan. Waarom vraag je een voorschot? Is er nog meer aan de hand? Verstrek geen voorschot zonder professionele hulp in te schakelen. Vaak is het probleem al groter, het is belangrijk dat je dan concrete hulp biedt. Onze tip is om niet alleen informatie te geven, maar de medewerker ook echt aan de hand mee te nemen, zodat hij ook echt naar de afspraak gaat.
๐ฆ๐ถ๐ด๐ป๐ฎ๐ฎ๐น #๐ฎ: ๐ญ๐ถ๐ฒ๐ธ๐๐ฒ๐๐ฒ๐ฟ๐๐๐ถ๐บ
Meldt een medewerker zich vaker of op bepaalde momenten ziek? Bijvoorbeeld de laatste dagen voorafgaand aan de salarisuitbetaling. Of ziet iemand er de laatste tijd minder verzorgd en gezond uit? Dan is goed om open het gesprek aan te gaan. Vraag of er geldzorgen zijn. Veel mensen met geldzorgen voelen zich ziek van ellende. Door geldgebrek ontbreekt het vaak ook aan volwaardige voeding. Dat is een logisch gevolg, niet iets om je voor te schamen. Geef ook aan dat jij je zorgen maakt en dat je graag wilt helpen.
๐ฆ๐ถ๐ด๐ป๐ฎ๐ฎ๐น #๐ฏ: ๐ ๐ถ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ฑ๐๐ฐ๐๐ถ๐ฒ๐ณ
Zie je dat iemand minder productief is? Meer fouten maakt, afwezig overkomt? Geldzorgen brengen doorgaans stress met zich mee. Veel van de energie en het denkvermogen gaat op aan nadenken over het kunnen rondkomen en ze slapen misschien ook slechter. Als je constateert dat de medewerker minder presteert, dan is het logisch dat je hierover in gesprek gaat. Hou het laagdrempelig. Vertel wat je feitelijk ziet en stel een open vraag of de medewerker zich hierin herkent en of je kunt helpen.
๐ฆ๐ถ๐ด๐ป๐ฎ๐ฎ๐น #๐ฐ: ๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ถ๐ป๐ด ๐๐ฎ๐ป ๐ด๐ฒ๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐ด
Een verandering van gedrag is een belangrijk signaal. (Opeens) vaak te laat komen. Afspraken niet nakomen. Veel privรฉgesprekken onder werktijd. Terughoudend reageren op vragen. Niet meer aanmelden of meedoen met activiteiten. Als werkgever ken je jouw medewerker en zijn interesses. Gedragsverandering is een goede aanleiding om met de medewerker in gesprek te gaan. โIk heb de indruk dat er wat speelt, dat zo is, dan denk ik graag mee over mogelijke oplossingen. Voel je vrij om zelf te bepalen of je antwoord wilt geven.
๐ฆ๐ถ๐ด๐ป๐ฎ๐ฎ๐น #๐ฑ: ๐ฉ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ๐ธ ๐ผ๐บ ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ผ๐ณ ๐บ๐ถ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ป.
Een verzoek om minder of meer uren te werken hoeft niet te betekenen dat de medewerker financiรซle problemen heeft, maar wel vaak dat er sprake is van een levensverandering. Het is dus goed om er even bij stil te staan. Ga als werkgever met je medewerker in gesprek over de aangegeven wens van verandering. Krijg je op de waaromvraag geen helder antwoord? Blijf dan open vragen stellen. Dan merkt de medewerker dat je oprecht geรฏnteresseerd bent in wat hij meemaakt.
Meer weten wat je voor een medewerker met geldzorgen kan doen?ย
Er is hulp!
De Bedrijvendesk van Moedige Dialoog Salland staat voor u klaar!ย
Lies Philippo
Accountmanager KonnecteD
lies.philippo@konnected.nlย / 06 - 55 10 71 98
Renate Smit
Kwartiermaker Moedige Dialoog Salland
salland@moedigedialoog.nlย / 06 - 41 87 27 53
ย
Directe doorverwijzing?
Klik op onderstaande link:
๐ย Moedige Dialoog Cafรฉs: Dialoogsessies en expertgesprekken
๐ย De aanpak Geldzorgen De Baas van Moedige Dialoog Nederland
๐ย Open training: Bewust Geldzorgen De Baasย
๐ย Pilot Jongerenscan
๐ย 3 Geldfit Deventer spreekuren
๐ย Ondersteuningsloket Energie Gemeente Deventer
๐ย Ondernemershuis Deventer ondersteunt ondernemers in zwaar weer
๐ย Project Energiecrisis vanuit Ondernemers Helpdeskย