Thema's

Alles wat je moet weten om loonbeslag te voorkomen

Budgetcoach Merijn Nuijten en deelnemer aan Moedige Dialoog Walcheren, Corine Boeije.

Budgetcoach Merijn Nuijten en deelnemer aan Moedige Dialoog Walcheren, Corine Boeije.

Zo diep in de schulden zitten dat een deel van je loon direct via loonbeslag wordt overgemaakt aan een schuldeiser. Te veel werknemers hebben er mee te maken, vindt Moedige Dialoog Walcheren. Leiding- gevenden kunnen hier het verschil maken, als ze problemen maar eerder herkennen.

'Een brief van de deurwaarder is voor werkgevers vaak pas het eerste teken dat een medewerker in de knoei zit', vertelt Corine Boeije, P&O-adviseur bij zorgorganisatie Zorgstroom. 'Dat bleek tijdens een van onze sessies met Moedige Dialoog. Bij een loonbeslag zijn de kosten vaak flink opgelopen. Je staat als medewerker dan al een hele tijd onder druk. Dat is natuurlijk zwaar én het kost veel tijd en geld. Ook voor de werkgever.  Daarom vroegen we ons af hoe we financiële problemen eerder op het spoor kunnen komen, en hoe we iemand daarna het beste verder kunnen helpen.' 

Signalen herkennen
Merijn Nuijten van Budgetcoach Zuidwest sloot zich aan bij Moedige Dialoog Walcheren om mee te denken hoe je loonbeslag kunt voorkomen. 'De eerste stap is herkennen wat er aan de hand is. Daarom ben ik  gevraagd om leidinggevenden binnen verschillende organisaties in Walcheren te trainen. Hen leer ik hoe je de eerste signalen herkent wanneer het financieel niet goed gaat met een werknemer. 

Een voorschot op het loon vragen is vaak al een signaal. Maar het kan ook subtieler: nooit meegaan naar de kroeg, vaak een dagje of regelmatig bellen onder werktijd. En vergeet grote levensgebeurtenissen niet. Bijvoorbeeld als iemand voor het eerst gaat samenwonen, een kind krijgt, ziek wordt of gaat scheiden. Dan zie je vaak
geldproblemen ontstaan.'

Hulp inschakelen
Nuijten leert leidinggevenden tijdens haar workshops ook hoe ze medewerkers het best kunnen aanspreken bij signalen van geldproblemen. En hoe ze het vertrouwen van een werknemer winnen en naar welke instanties ze iemand met geldproblemen kunnen doorverwijzen. Een optie is een budgetcoach zoals Nuijten zelf. 'Onlangs nog heb ik een man geholpen die naar me was doorverwezen door zijn leidinggevende. Hij had
al drie jaar te maken met loonbeslag. Samen hebben we gekeken naar zijn mogelijkheden voor belastingteruggave. Bij hem lukte het om binnen een half jaar van het loonbeslag af te zijn.'

Naast budgetcoaches bieden bijvoorbeeld ook de gemeente en sociaal raadslieden hulp aan mensen met schulden. Boeije: 'De volgende stap voor Moedige Dialoog wordt dan ook om werkgevers nóg bekender te maken met de hulp die er is. Zo kunnen ze hun mensen nog sneller en beter doorverwijzen.'

Vertrouwen wekken
In de tussentijd heeft Nuijten haar eerste workshops gegeven bij de organisaties die aangesloten zijn bij Moedige Dialoog. De bedoeling is dat nog meer werkgevers in Walcheren zullen volgen. Boeije heeft al even gepeild en merkt dat leidinggevenden graag willen meedoen. 'Zij staan het dichtst bij hun medewerkers. Hoe eerder zij geldproblemen signaleren, hoe
makkelijker we hulp kunnen bieden. We hopen ook dat medewerkers zien hoe anderen worden geholpen en daardoor genoeg vertrouwen krijgen in onze organisatie om ook zelf aan de bel te trekken.'