Nu weer wijs op reis, na een regen van annuleringen

Ook de reissector is hard geraakt door de uitbraak van het coronavirus. Zo moest Chantal Oostra van Personal Touch Travel alle geboekte reizen annuleren, omboeken en enkele klanten weer veilig terughalen. Veel werk voor nul inkomsten. “We werken op provisiebasis dus krijgen pas betaald als de klant vertrokken is. Ik heb dus een jaar voor niets gewerkt. Maar er schijnt weer licht aan de horizon.”

We mogen van het kabinet sinds half juni weer op vakantie naar het buitenland en ook weer vliegen. Haar klanten zijn nog wel aarzelend, want hoe veilig is dat? Logisch die twijfel vindt Oostra. Daarom stapt ze vandaag zelf in het vliegtuig naar Griekenland zodat ze uit eigen ervaring haar klanten hierover kan adviseren. Dat typeert Oostra als ondernemer. Haar advies aan collega ondernemers is dan ook: blijf in beeld en kijk vooruit.

Stress klanten het moeilijkst

De coronaperiode was financieel een flinke aderlating voor haar reisbureau, maar als ze terugkijkt vond ze het nog moeilijker voor haar klanten. “Het slechte nieuws dat ik moest brengen. Die stress die dat veroorzaakte. De onzekerheid over welke reizen wel of niet door zouden gaan. De onduidelijkheid over wie bij annulering voor de kosten zou opdraaien, waardoor klanten die niet meer op vakantie wilden, naar hun gevoel toch moesten. En natuurlijk de vouchers waar zoveel om te doen is geweest. Het enige wat ik kon doen is er zo scherp mogelijk bovenop zitten. Gelukkig is het uiteindelijk voor mijn klanten goed gekomen. Hoewel het nog spannend is voor de boeking die ik nog heb staan voor Amerika, voor dit land is het reisverbod nog niet opgeheven.” 

“Na een regen van annuleringen, nu weer wijs op reis“

Oostra ziet de toekomst van haar reisbureau wel redelijk positief in zodra het virus weer is overgewaaid, “maar de afgelopen maanden heb ik financieel een grote aderlating moeten doen. Mijn reisbureau realiseert pas omzet als een geboekte reis daadwerkelijk is volbracht. Ik heb dus de afgelopen maanden ondanks het geleverde werk, geen provisie en dus geen inkomsten ontvangen. De eerste 3 maanden heeft ze kunnen overbruggen met de Tozo-regeling en nu ziet ze voorzichtig de eerste boekingen weer binnen komen, een reis naar Curacao en een zakelijke boeking. 

Zelf met vliegtuig naar Griekenland voor persoonlijke ervaring

Wat Oostra ook in het begin heeft gedaan, is veel advies  inwinnen. “Via vraagjenetwerk.nl en door te sparren met collega franchise-ondernemers. Ook heb ik het contact met klanten zoveel mogelijk onderhouden. Laten zien wat ik als reisbureau waard ben. Ook al gaan klanten nu niet, op een gegeven moment willen ze toch weer een moment van ontspanning. Dan hoop ik dat ze dat (weer) doen bij mij. En als ze naar Griekenland willen dan kan ik vertellen hoe ik de vakantie daar heb beleefd en of je overal een mondkapje op moet. Dat zijn de basale vragen waar mensen nu graag antwoord op willen.”