Geldzorgen De Baas: Bijeenkomst Werknemers en geldzorgen

Hoe herken je signalen van geldzorgen bij werknemers? Een e-learning, een concreet voorbeeld uit de praktijk en de werkwijze van Moedige Dialoog, gaven de bijna 20 deelnemers van de bijeenkomst ‘Werknemers en geldzorgen’ meer inzicht over dit thema.


De bijeenkomst op 19 mei 2021 werd georganiseerd door de Zorgalliantie in samenwerking met Moedige Dialoog Rijk van Nijmegen. P&O adviseurs, directeuren, bestuurders, teamleiders, sociaal werkers en buurtwerkers leerden in 2 uur zoveel mogelijk over het signaleren en aanpakken van geldproblemen en zorgen van hun werknemers.

In de e-learning leren deelnemers gesprekstechnieken om het gesprek met de werknemer aan te gaan. “Leg de autonomie en keuze bij de werknemer, laat zien hoe je als bedrijf kunt helpen. Voor betrouwbaarheid leg je uit dat diegene niet de enige is en dat ze begrijpen dat hij of zij zich overvallen voelt. Spreek realistische doelen af”, vertelt Van Middendorp. Ter inspiratie laat ze 2 video’s zien van dezelfde case, verschillende gesprekken en ook andere uitkomst. Als laatste geven Elma en Jansje vier vragen voor werkgevers om te bepalen of ze iemand kunnen helpen: 1. Dreigt er een (acute) crisis, bijvoorbeeld huisuitzetting? 2. Is de werknemer bereid concessies te doen om het op te lossen? 3. Is de werknemer zelfredzaam? 4. Hoe hoog zijn de schulden?

Naar het artikel: https://zorgalliantie.com/geldzorgen-de-baas-bijeenkomst-werknemers-en-geldzorgen/