Veranderkamer Moedige Dialoog: het voorkomen van problematische schulden

Op 28 mei organiseerde Moedige Dialoog Nederland een veranderkamer voor schuldeisers. Het voorkomen van problematische schulden stond hierbij centraal.

Marc Mulder - ervaringsdeskundige

Marc Mulder - ervaringsdeskundige

Marc Mulder: "Door al in een vroeg stadium gezamenlijke oplossingen te zoeken en daarnaar te handelen zouden schuldeisers een rol kunnen spelen bij het voorkomen van problemen".

Marc Mulder - ervaringsdeskundige: Door al in een vroeg stadium gezamenlijke oplossingen te zoeken en daarnaar te handelen zouden schuldeisers een rol kunnen spelen bij het voorkomen van problemen. Nu leiden achterstanden nog vaak tot dreigende aanmaningen, verhoging op verhoging stapelen, beslagleggingen, contracten opzeggen en uiteindelijk dreigende huisuitzettingen en energieafsluitingen. Dit veroorzaakt veel stress en psychisch leed.

Oorzaken van psychisch leed zijn bijvoorbeeld:

  • Geen oplossing kunnen vinden voor een probleem of geen gehoor vinden hierover.
  • Een oplossing brengt vaak nieuwe problemen voort en verergert uiteindelijk het totale probleem.
  • Langdurige armoede situatie.
  • Enorme druk door invorderingsmaatregelen.

De gevolgen van deze stress zijn bijvoorbeeld: uitzichtloosheid, verlies van zelfvertrouwen en verlies van eigenwaarde. Dit leidt soms zelfs tot maatschappelijk onwenselijke gevolgen zoals zelfmoord, huiselijk geweld, (tijdelijke) arbeidsongeschiktheid en gezondheidsproblemen.

De deelnemers aan de veranderkamer zijn allen werkzaam bij schuldeisers van primaire vaste lasten, private schuldeisers, Incasseerders, Gemeenten en Overheidsinstellingen. In de dialoog kwam naar voren dat alle deelnemers willen bijdragen aan een andere manier van omgaan met het incasseren van achterstanden.

Er moet beter onderscheid gemaakt worden tussen mensen die niet willen betalen en mensen die tijdelijk niet kunnen betalen was een van de conclusies. Voor mensen met problematische schulden is ook een andere aanpak nodig. Er werden mooie voorbeelden gedeeld waarin al gewerkt wordt aan een andere aanpak.  Zo experimenteert een van de verzekeraars met ‘oplossingsbrieven’. Bij een betalingsachterstand sturen ze niet alleen brieven met “wilt u per ommegaande betalen”, maar ook brieven met “we willen u helpen en dit zijn de mogelijke oplossingen”. Geen aanmaningen, maar oplossingen.

Alle deelnemers zijn enthousiast en willen graag een vervolg waarbij we meer richting praktische stappen gaan. Mooi om te zien dat ook schuldeisers bereid zijn de Moedige Dialoog te voeren.